Myanmar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tiffany & Inge - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tiffany & Inge - WaarBenJij.nu

Myanmar

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Tiffany & Inge

03 November 2014 | Thailand, Bangkok

Hi everyone,

Het was maar weer eens tijd om onze blog te updaten. Afgelopen tijd veel gedaan en weinig tijd gehad om de blog bij te werken, dus dit wordt een lange!

Tijdens de midterms waren we even klaar met het leren en vonden we het nodig om een 'we don't want to study party' te organiseren op de gang. Dit werd niet helemaal geaccepteerd door sommige oudere mede bewoners en dus ook een klacht ontvangen de volgende dag met als note er bij dat als we een feestje of een get together iets willen hebben, we dat maar op de parkeerplaats moeten doen. Zo gezegd, zo gedaan. Er zijn nu wekelijkse 'party's' op de parkeerplaats. De midterms zijn redelijk goed gemaakt door ons, 2 vakken hebben we sowieso al gehaald. De rest wachten we nog op.

We hadden een tripje naar Myanmar (Birma) gepland, maar daar hadden we natuurlijk een visum voor nodig. Dus wij op naar het visum bureau voor een visum voor Myanmar. Maar daar stond echt een gigantische rij (en het was tijdens onze midterm exams, dus we zaten niet echt te wachten op een hele dag wachten voor ons visum). Maar goed, wij dus in de rij staan, maar we hadden geen formulier. Die moest je eerst krijgen, maar om daar ook op te moeten wachten, nee daar hadden we geen zin in. Dus Inge een paar jongens gevraagd waar zij hem vandaan hadden, zeiden ze dat er aan het eind van de straat een vrouwtje stond die die dingen verkocht. Dus Inge er heen en ja, inderdaad, 10 baht betaald (25 ct ongeveer) en 2 formulieren mee gekregen. 3 dagen later konden we m ophalen en ook toen was de rij echt enorm, maar goed, we hadden ons visum en waren klaar om te gaan!

Na onze midterms (voordat we naar Myanmar vertrokken) gingen we 's avonds met 2 vrienden wat drinken in een kroegje hier in de buurt en toen we 's avonds terug liepen kwam er een man naast ons rijden, met het licht in de auto aan en het raam open. Inge keek dus naar rechts, had die man z'n broek tot op z'n knieën en laten we het er maar op houden dat hij erg veel plezier had met zichzelf. Wij in shock maar vonden het ook wel grappig.

Die ochtend vertrokken we vroeg (4.30) naar het vliegveld voor onze trip naar Myanmar. Bij aankomst stonden Inge's ouders er al en hadden ze een taxi geregeld naar het busstation. Op het busstation moesten we wachten in een gebouwtje waar ze aan het verven waren en alles nat was (wat dus ook nergens stond aangegeven), grappig. We namen de bus richting kyaiktiyo (golden rock) en checkten in bij een hotel. Alleen tussen 18.00 en 06.00 was er stroom, maar met onwijs veel powercuts. Maar een prima hotel. De volgende dag gingen we om 06.00 met een soort van vrachtwagen waar zo'n 50 man in zat (7 mensen per rij) op naar de golden rock. We hadden een Nederlander ontmoet die ook met ons mee ging. De mensen in de truck vonden het fantastisch dat er ook westerlingen in zaten. De golden rock was echt prachtig, we hadden er mooi weer bij en de zon weerkaatste heel mooi op de rots. Alleen mannen mochten de golden rock ook echt aanraken, vrouwen mochten niet eens in de buurt komen. Het uitzicht vanaf hier was ook heel mooi, het was super helder dus je kon ver kijken.

's Avonds gingen we richten mawlamyine (je zegt moelmei geloof ik), waar we op aanraden van Roel en Lieke in een guesthouse gingen slapen omdat de baas ook een leuke gids bleek te zijn. De voglende dag gingen we dus met de gids (mr Anthony) naar Ogre Island. Tiffany voelde zich niet zo lekker maar ging toch mee. Op de boot er naar toe zorgde Anthony er voor dat wij ons niet verveelden. Hij gaf allerlei boekjes en foto's en prutteltjes door en maakte voor alle vrouwen aan boord een 'prachtige' ketting gemaakt van de loom bandjes. Bij aankomst namen we een grote tuktuk die ons rond het eiland reed. Inge kreeg van Anthony nog een zelf gemaakte ketting van een waterlelie. We stopten bij locals waar we skybeer kregen (gistend kokosnootbier) met tomatensalade en gedroogde vis. Hierna gingen we richten een monastery waar we eerst thee en heel veel lekker eten kegen, ijs, koekjes, fruit, sticky rice etc kregen. Totdat Anthony opstond en zei niet te veel eten, we gaan! Dus wij stonden op, gingen naar het toilet en werden naar de volgende eetplek gebracht. Rijst met allerlei soorten vlees, groente en noem het maar op. Ondertussen stonden er mensen te wapperen met waaiers zodat we het niet te warm hadden.

Hierna gingen we naar een bakkerij waar ze cake maakten, grappig om te zien hoe ze dat doen. Toen gingen we naar een zwembad in the middle of nowhere. En kregen we zwembanden naar ons toegegooid zodat we lekker konden dobberen in het water. Na het zwembad werden we naar een souvenirsshop gebracht waar ze alles van hout maakten, speelgoed, pennen, onderzetters, massagetools en noem het maar op. Leuk om te zien en ook hier kregen we weer van alles te eten. Bananen, sticky rice, thee etc. Na de souvenirsshop werden we naar een mini rubber fabriek gebracht waar ze die loom bandjes maken. Het is echt een rotwerk en een heel process, waar iemand ontzettend rijk van wordt/is geworden. Toen gingen we weer terug naar de guesthouse met de boot, waar ook hier Mr Anthony ons niet liet vervelen. We moesten iets in z'n guestbook schrijven en hij hield een soort van loterij. Je moest een briefje uit een bowl pakken waarop stond welke souvenir je gewonnen had. Tiffany had een pen en Inge een massageding.

Volgende dag zijn we naar de cementary en de Burma death railway geweest waar zo'n 2800 Nederlanders begraven liggen, mensen die zijn omgekomen tijdens het maken van de Birma spoorlijn. Ook hebben we een mega grote liggende Buddha bezocht die nog lang niet helemaal af is, terwijl ze er tegenover een nog grotere Buddha gingen bouwen.

's Avonds namen wij de bus richting Yangon (Cor & Everline bleven in Mawlamyine en namen volgende dag boot richting Hpa-an). Super luxe VIP bus voor 10000 Kyats (€8) en duurde zo'n 8 uur. We kwamen 's nachts aan maar mochten in het huis van Inge's nicht slapen. Er was een luchtbedje voor ons klaargelegd. Heel relaxt. De volgende dag zijn we met Inge's tante op pad geweest. Onze nagels laten doen en een massage genomen en heerlijk geluncht. Leuk om de familie weer te zien na zoveel tijd!

Die avond naar Shwedagon Pagoda geweest en ingecheckt in het hotel. Dat niet veel gasten had en het bleek snel waarom. Een kakkerlak in Inge's bed en een mega vieze en stoffige kamer. Maar goed. Het plan was om de volgende dag naar de Bogyoke market te gaan (souvernirsmarket), maar die bleek dicht. Wij dus eerst koffie gedronken bij Bar Boon (NL oprichter) en naar een bookstore geweest wat niet veel bleek te zijn. Daarna naar Pomelo, een souvenirswinkeltje waarvan het geld naar een goed doel gaat. Toen maar naar het trein station gegaan en een ticket gekocht voor de city line. Dit bleek niet heel fantastisch want je kon niet veel zien dus wij bij een iets groter station weer uitgestapt en een shared taxi terug genomen. We wisten niet meer wat we konden doen dus wij ons geld maar opgemaakt aan lekker eten voordat we terug vlogen naar Bangkok.

Bangkok voelde echt weer als thuiskomen! Maar ook heerlijk om even weg te zijn uit deze grote stad. Dus een lekkere week gehad.

Inge's ouders kwamen nog 2 dagen op bezoek. Een tour gehad op de campus van onze school en 's avonds lekker gegeten en nog wat gedronken op Khoasan road. De volgende ochtend heb ik ze vroeg uitgezwaaid. Leuk dat jullie er waren!

Morgen gaan we richting het noorden. Naar Chiang Mai, om Loy Krathong mee te maken (lichtfestival). Zijn benieuwd.

Veel lieeeefs.

• 03 November 2014 - 05:30

Cor:

Veel plezier in Changmai!

• 03 November 2014 - 19:00

Martijn:

Hoi Tiffany en Inge,

Leuk verslag weer, jullie hebben een hoop beleefd.

Gelukkig dit keer geen mensen midden in de nacht wakker gemaakt voor een masage ;), maar toch wel nachtelijke avonturen beleefd.

Wat grappig dat Bangkok als een thuis komen is voor jullie.

Hopelijk hebben jullie het resultaat van de andere exams ook binnen, en hebben jullie die gehaald.

Veel plezier weer verder in Bangkok, wacht al weer op het volgende verhaal af.

Groetjes Martijn